Landelijke primeur en mijlpaal op het gebied van duurzaamheid

Op buslijn 1 in Utrecht rijden per september 2019 uitsluitend tien gloednieuwe elektrische bussen. Het is voor het eerst dat álle bussen op zo’n drukke lijn volledig elektrisch rijden. “Een landelijke primeur en een mijlpaal voor provincie Utrecht, gemeente Utrecht en Qbuzz,” vertelt Han van der Wal. Hij was als manager wagenpark & facilitair van vervoerder Qbuzz verantwoordelijk voor de elektrificatie van de buslijn. “De elektrische bussen van Qbuzz hebben geen uitlaat, dus daar kan echt niks vervuilends uitkomen. Dat betekent jaarlijks een besparing van 900.000 kilogram CO2, 13.000 kilogram stikstof en 3000 kilogram fijnstof. Voor het milieu en het leefklimaat in de stad zijn dat belangrijke resultaten, en dat op zo’n korte termijn.”

Van het begin af aan waren wij blij verrast door de transparante en efficiënte werkwijze van Joulz.

Automatische bijlaadplekken en ingebouwde online monitoringstools

Automatische bijlaadplekken en ingebouwde online monitoringstools

Joulz was als hoofdaannemer eindverantwoordelijk voor de gridverbinding voor het opladen van de elektrische bussen. “Elke bus rijdt dagelijks zo’n 250 à 300 kilometer. Dat zijn te veel kilometers voor één batterij, en daarom moesten we naast de laadplekken in ons depot tussentijdse laadplekken realiseren. Op het eindpunt Vechtse Banen staan de bussen een aantal minuten stil om bij te laden. Dat bijladen gaat helemaal automatisch. De chauffeur maakt met één druk op de knop verbinding met de laadinstallatie. Hij hoeft verder niets te doen, alleen een kopje koffie drinken. Met een ingebouwde online monitoringstool kunnen we zien waar een bus is, hoe hard hij rijdt en welk vermogen hij verbruikt. Dat is cruciaal om uitval te voorkomen.”

Van aansluitingen aanvragen tot infrastructuur aanleggen

Van aansluitingen aanvragen tot infrastructuur aanleggen

“Voor het opladen van de elektrische bussen moest flink wat werk verzet worden,” vervolgt Van der Wal. “Locaties kiezen voor het bijladen, aansluitingen aanvragen bij de netbeheerder, infrastructuur aanleggen voor de laadpalen. Heien, kabels leggen, laders plaatsen: het was veel werk en Joulz regelde alles. Van het begin af aan waren wij blij verrast door de transparante en efficiënte werkwijze van Joulz. Ze leverden een nette offerte op, presenteerden een duidelijk stappenplan en haalden alle geformuleerde mijlpalen. Wij hoopten een doorlooptijd van een halfjaar te halen en dankzij Joulz hebben we dat ook gehaald. Dat is ongelooflijk snel voor zo’n immens project. Ja, Joulz als hoofdaannemer was echt de beste keuze!”