Grootzakelijk laden vraagt om andere oplossingen dan laden voor particulieren. Bovendien verschilt de energiebehoefte per bedrijf. “Een kantoor met elektrische auto’s voor woon-werkverkeer heeft een andere laadvraag dan logistieke bedrijven met grote elektrische trucks”, vertelt Mathijs Duijndam, manager laadoplossingen bij Joulz, een energie-infrastructuurbedrijf dat bedrijven helpt met complexe energievraagstukken. “Een kantoor kan waarschijnlijk prima uit de voeten met AC-laders die minder snel laden, terwijl logistieke bedrijven juist snelle DC-laders nodig hebben zodat de trucks weer vlot met hun goederen de weg op kunnen.”

Mobiliteitsvisie

Het mag dan maatwerk zijn, één ding hebben alle bedrijven met elkaar gemeen: namelijk dat verduurzamen niet over één nacht ijs gaat. “Het is een proces. De meesten beginnen met een paar elektrische wagens en twee laadpalen, en breiden dit in de loop der tijd uit.” Om onnodige kosten te voorkomen is het volgens Duijndam belangrijk goed na te denken over de toekomstige energiebehoefte. “Als we met nieuwe klanten om de tafel zitten vragen we altijd wat hun visie is op het gebied van mobiliteit. We stellen dan vragen zoals: Waar wil je zijn over vijf jaar? Wat heb je al gekocht en hoe lang gaat het mee? Hoe ga je om met je routes? Moet je altijd tot honderd of kan je ook tot tachtig procent opladen (state of charge)? Wat is het budget? En heeft jouw netaansluiting en middenspanningsinstallatie voldoende capaciteit om aan jouw vraag te voldoen?”

Netcongestie

Eén van de grootste uitdagingen is nog altijd de netcongestie, oftewel de capaciteit van het net. Het ene bedrijf heeft meer energie nodig dan dat het kan afnemen, terwijl het andere bedrijf juist te veel opwekt en dit niet terug kan leveren. “Een goede oplossing om laadpalen van stroom te voorzien is zonnepanelen op het dak aanleggen zodat je in je eigen energiebehoefte voorziet. Dit kun je aanvullen met een batterij om de zonne-energie op te slaan, zodat je die op een ander moment kunt gebruiken. Daarnaast biedt de batterij additionele verdienmodellen zoals FCR, onbalansmarkt, EPEX.” Ook Smart Charging is een manier om slimmer om te gaan met de bestaande capaciteit. “Door middel van een cloud based platform en slimme software lezen onze laadpalen uit welke auto’s de meeste stroom nodig hebben en passen hier de capaciteit op aan. Op die manier kunnen er tot tien keer meer laadpunten op één aansluiting geplaatst worden, dit scheelt geld en je gaat een stuk efficiënter met het energieaanbod om.”

Groei van 48 naar 130 laadpunten

Bij het Nederlands Openluchtmuseum in Arnhem realiseerde Joulz dit jaar 24 laad punten met in totaal 48 laadplekken. “De organisatie van het museum signaleerde dat de bezoeker steeds vaker met de elektrische auto komt en wilde graag in de oplaad behoefte voorzien. Er was alleen geen elektriciteitsaansluiting en de financiële middelen in de cultuursector zijn beperkt.” Op basis van een Energy-as-a-Service contract (EaaS) huurt Joulz parkeerplekken van het museum en heeft Joulz de aanleg en het beheer van de laadpunten uit handen genomen. Ook krijgt de instelling een deel van de opbrengst van de laadsessies. “Bedrijven hebben niet altijd de middelen om laadpalen te kopen. Daarom bieden wij een totaaloplossing waarbij klanten ontzorgd worden, ze verdienen aan de laadsessies en wij zorgen voor het onderhoud en beheer. Bij het Openluchtmuseum is een energie aansluiting gerealiseerd en een transformator geplaatst, zodat ze tot 130 laadplekken, modulair, kunnen uitbreiden. En dat is wel zo duurzaam.”

Solar carport

Gooit netcongestie roet in het eten bij het aanvragen van een aansluiting? Dan is een Solar carport een duurzaam alternatief om elektrische auto’s op te laden. Boven het parkeerterrein wordt een carport geplaatst met zonnepanelen op het dak. De laadpalen worden gevoed met de opgewekte zonne-energie, een handige oplossing voor bedrijven die geen zon op het dak kunnen leggen.

Joulz ontzorgd van A tot Z

Als toonaangevende aanbieder van integrale energie-infrastructuren en -diensten helpt Joulz zakelijk Nederland met het ontwerp, realisatie, onderhoud, financiering en exploitatie van energie-infrastructuur. Met haar jarenlange kennis van het net en installaties werkt Joulz aan concrete en duurzame oplossingen voor de energietransitie. Joulz heeft hiervoor alle expertise van infrastructuur, zonne-energie, laadoplossingen, energie-opslag en bemetering in huis. In 2022 bediende Joulz ruim 20.000 zakelijke klanten, en we groeien snel.