Een batterij niet meteen volladen, maar wachten op een geschikter moment maakt het laden al slim. Een groot voordeel van slim laden is de mogelijkheid om je laadsessies te plannen op de momenten dat de energievraag in de markt lager is. Door gebruik te maken van slimme laadtechnologie en geavanceerde laadinfrastructuur kun je zo profiteren van gunstigere energietarieven tijdens de daluren. Maar ook als de machines in jouw fabriek voorrang moeten krijgen op de voertuigen aan de lader buiten kun je smart charging inzetten. Of wil je wellicht de batterij zo opladen dat er voldoende capaciteit beschikbaar is om de volgende levering weg te brengen, maar hij niet helemaal volgeladen hoeft te zijn?
Slim laden geeft je flexibiliteit om je laadsessies aan te passen aan je specifieke behoeften. Met behulp van de laadpalen met bijbehorende slimme software kun je het laadvermogen en de laadsnelheid beheren, de afhankelijk van je beschikbare energiecapaciteit en de prioriteiten van je bedrijf instellen. Zo zorg je ervoor dat je laadsessies zo efficiënt en duurzaam mogelijk zijn! En als je jouw laadpalen voorziet van eigen opgewekte energie, van bijvoorbeeld je zonnepanelen, ben je helemaal duurzaam bezig. Heb je geen laadpalen op je dak maar wil je wel duurzame energie gebruiken om de elektrische voertuigen te laden? Denk dan eens aan een Solar Carport. Een overkapping boven je parkeerplaats die stroom genereert voor de laadpalen eronder. Win-win!
Met de groeiende krapte op de energiemarkt, de zogeheten netcongestie is de behoefte ontstaan om sturing te geven aan het gebruik van energie. Je kunt bijvoorbeeld peak-shaven: daarmee vlak je gebruikerspieken af, waardoor je onder je maximale capaciteit blijft. Voor het laden van een elektrische auto werd dit dan uitgesteld laden. Op momenten dat de energievraag hoog is wordt de laadcapaciteit bijgesteld naar het minimum. Zodra er meer ruimte beschikbaar is in het net wordt de laadcapaciteit weer omhoog gebracht. Ook dit is slim laden.
Als je gebruik maakt van slim laden kun je besparen op grote investeringskosten. Je hebt namelijk geen zwaardere netaansluiting nodig. Omdat je slim gebruikt maakt van je bestaande capaciteit. Heb je nog geen aansluiting? Dan kun je uit de voeten met de 3x80 Ampère aansluiting die je als zakelijke gebruiker bij de netbeheerder aanvraagt. Daarnaast kun je óók kosten besparen door te laden wanneer de energietarieven laag zijn. Je koopt energie in op basis van je voorspelde energieverbruik, zo kom je niet voor (dure) verrassingen te staan!
Voor stadslogistiek wordt veel gebruik gemaakt van Route Based Charging (RBC). Dit is een manier van slim laden waarbij je kijkt naar de capaciteit die nodig is om van A naar B te komen. Je elektrische bestelauto of vrachtwagen wordt geladen van het moment van aankomst tot je weer vertrekt, precies met wat je nodig hebt om op de juiste plek te komen. De batterij wordt per definitie niet vol geladen of op het hoogst mogelijke vermogen geladen. Met behulp van een slim algoritme kan elk planningsysteem van elk logistiek bedrijf aansluiten op RBC. Nu denk je wellicht; wat nu als het heel koud of heel warm is buiten? Of het rijgedrag van je chauffeurs sterk afwijkt van elkaar? In het algoritme kunnen marges worden ingebouwd die rekening houden met de weersomstandigheden, het rijgedrag van de chauffeur of files. De kracht van Route Based Charging is dat je alleen gebruikt wat je nodig hebt. Zo kun je de levensduur van de batterij in je elektrische bestelauto of vrachtwagen verlengen!