AC en DC laden: hoe zit het precies?

AC en DC laden: hoe zit het precies?

Het elektriciteitsnet levert wisselstroom (AC) terwijl een auto-accu gelijkstroom (DC) nodig heeft om op te laden. Dat betekent dat wisselstroom moet worden omgezet in
gelijkstroom. Dat kan op twee manieren: met een omvormer in de auto of met een omvormer in het laadpunt. Maak je gebruik van een AC lader, dan wordt de batterij gevoed via de omvormer aan boord van het voertuig. Deze zijn vaak begrenst tot 11 of soms tot 22kW. Wil je sneller laden dan ben je aangewezen op DC (gelijkstroom). De omvorming vind dan plaats in de lader, waar meer ruimte en koeling aanwezig is voor hogere vermogens. Uitgebreide informatie vind je in onze whitepaper.

Download onze whitepaper
DC (snelladen) zo werkt het:

DC (snelladen) zo werkt het:

Snelladen is het laden op hogere vermogens, waardoor een laadpunt meer energie per tijdseenheid kan leveren. Na een laadbeurt kun je dus weer sneller op pad en je kunt meer EV-rijders per dag helpen. Snelladers zijn er vanaf 50kW tot en met 350kW. Het vermogen wat de laadpaal levert wordt altijd bepaald door het voertuig. Op dit moment zijn er nog geen personenvoertuigen die 350kW kunnen afnemen. Zwaar vervoer kan dit wel en al veel langer omdat de batterijspanning hoger ligt dan bij die van een personenauto. Een toekomstbestendige laad-infrastructuur is belangrijk, want dan weet je zeker dat je er langdurig gebruik van kunt maken. Voor snelladen is dat bijvoorbeeld een 300kW lader. Die kan twee voertuigen tegelijkertijd laden. Effectief is 150kW een goed vermogen, maar zeker ook de komende jaren. Heb je in de toekomst meer nodig? Dan kan deze lader ook tot 300kW leveren aan één auto. 

Bekijk snelladers voor zwaar vervoer
Welk laadpunt past het beste bij mij?

Welk laadpunt past het beste bij mij?

Ben jij verantwoordelijk voor enkele supermarkten of tankstations? Of verzorg jij alle activiteiten rondom het transport van jullie distributiecentrum? Dan is snelladen dé oplossing! Want op die locaties heeft men geen tijd om drie uur te wachten tot de accu opgeladen is. Maar als verantwoordelijke van een grote shoppingmall, geven we je wellicht een ander advies. Dan is het goed mogelijk dat bezoekers daar minimaal twee uur vertoeven. De gebruikers van jouw laadpalen hebben voldoende aan een vermogen van 50kW, of een mix van AC en DC. En ben je eigenaar van een kantoorpand? Dan is een snellader misschien helemaal niet noodzakelijk, het meeste kantoorpersoneel blijft toch al gauw tot vier uur achter elkaar op kantoor. Ben jij er al uit wat het beste bij je past?

Lees meer over snelladers
Whitepaper elektrisch laden voor trucks en bestelwagens

Whitepaper elektrisch laden voor trucks en bestelwagens

Benieuwd hoe grootzakelijke laadoplossingen kunnen bijdragen aan jouw bedrijf? We hebben alle informatie voor je verzameld in één overzicht.

Download whitepaper