2050. Dan moet Europa volledig klimaatneutraal zijn. Ook de vervoerssector. Daarom moeten bedrijven die fossiele brandstoffen verkopen hun CO2-uitstoot compenseren met hernieuwbare brandstofeenheden. Of in het kort: HBE’s. Heb jij veel laadinfra? Wek jij zelf groene energie op? Of zelfs beide? Dan kun je geld verdienen met deze HBE’s. Joulz legt uit hoe dit werkt.
Leveranciers van fossiele brandstoffen zijn dus verplicht om jaarlijks een deel van hun brandstofverbruik te ‘vernieuwen’ en terug te leveren aan de transportmarkt. Deze jaarverplichting moeten ze voldoen in de vorm van HBE’s. Maar hoe komen brandstofbedrijven aan deze hernieuwbare brandstofeenheden? De opties op een rij:
Zelf HBE’s produceren
HBE’s kopen
Een combinatie
Veel leveranciers kiezen ervoor om (een deel van hun benodigde) HBE-certificaten te kopen. Dit biedt kansen als je zelf elektrische voertuigen oplaadt. Want als jij groene energie voor vervoer levert, beloont de overheid je in de vorm van hernieuwbare brandstofeenheden. Hoe meer auto’s of vrachtwagens je oplaadt, hoe meer HBE’s je genereert en kunt verkopen. Een prima verdienmodel noemen we dat.
Je investering in laadinfra bij je bedrijf verdien je op deze manier dubbel zo snel terug: met de laadtransacties én de opbrengsten van je verkochte HBE’s.
Klinkt goed, toch? Maar om hernieuwbare brandstofeenheden te verdienen, moet je als bedrijf aan een aantal voorwaarden voldoen. Je moet beschikken over:
Een eigen aansluiting en energiecontract;
MID-gecertificeerde* AC- of DC-laadpalen;
MID-gecertificeerde* meters voor jouw laadoplossing, en met meetgegevens aantonen dat je jouw stroom echt gebruikt hebt om vervoersmiddelen op te laden;
Registratie van deze laadtransacties met een backofficesysteem.
Een door de Nederlandse Emissieautoriteit aangestelde auditcommissie controleert elk jaar of je voldoet aan bovenstaand rijtje. Wil je weten of jouw laadoplossing door de audit komt? Of heb je vragen over deze voorwaarden? We helpen je op weg.
*MID staat voor Measurement Instrument Directive. In Nederland beter bekend als de Meetinstrumentenrichtlijn 2014/32/EU.
Je audit uitvoeren en het inboeken van je hernieuwbare brandstofeenheden kost geld. Daarom is dit verdienmodel pas interessant als je veel voertuigen oplaadt. Hoe snel je een HBE verdient, hangt af van het type stroom dat je gebruikt: grijze stroom vanuit het net of zelf opgewekte groene stroom.
Dus wek je zelf schone energie op met bijvoorbeeld zonnepanelen of windmolens? En zet je deze stroom in voor je laadpalen? Dan beloont de overheid je extra, tot wel vier keer het aantal HBE’s per opgeladen accu. Zo heb je opeens veel minder laadpunten nodig om hernieuwbare brandstofeenheden te verdienen. Wat hernieuwbare brandstofeenheden jou kunnen opleveren? Onze experts rekenen het graag voor je uit.
Netstroom |
Groene stroom |
|
Aantal geladen kWh |
50.000 |
50.000 |
Omzetten naar gigajoules x 0,0036 |
180 |
180 |
% groene stroom in energiecontract x 0,264* |
55 |
180 |
Multiplier x 4 |
219 |
720 |
Aantal HBE’s geproduceerd |
219 |
720 |
Prijs per HBE** |
€ 12 |
€ 12 |
Bruto opbrengst in euro’s |
€ 2.616 |
€ 8.640 |
Auditkosten per jaar |
€ 2.500 |
€ 2.500 |
Netto opbrengst in euro’s |
€ 116,- |
€ 6.140,- |
* Percentage in 2022. Voor 2023 is dit 0,304.
**De prijs van HBE's schommelt.
Heb je al laadpalen, en wil je weten of je door de ‘HBE-keuring’ komt? Of wil je jouw ‘schone’ energie inzetten voor vervoer? Investeren in laadinfra is altijd een goed idee. Joulz helpt je op weg. Met de juiste laadoplossing, slimme meters en de EV-Portal voor het inzien van jouw gegevens. En heb je hulp nodig bij het administreren en inboeken van je HBE’s? Geen probleem. Samen halen we alles uit jouw laadinfra: geld én een groenere toekomst.