Wat is 2G?

De term 2G is een afkorting van tweede generatie en is een inmiddels verouderde generatie (1991) van technologie van mobiele telefoons. Het 2G netwerk beschikt over een telefonie (GSM) en data (CSD) laag. 

Wat is GPRS?

Al snel bleek dit te traag voor vele toepassingen dus is er in 2001 een nieuwe ontwikkeling gekomen die GPRS (General Packet Radio Service) heet. Sommige mensen zien dit ook wel als het 2,5G netwerk.
 

Waarom stoppen de providers met deze technieken?

De providers zijn altijd bezig om het netwerk te optimaliseren, zo is er nu veel aandacht voor een sneller en stabieler 5G netwerk. Om ruimte te maken voor dit nieuwe netwerk hebben de Nederlandse providers met een eigen netwerk (KPN, Vodafone en T-Mobile) besloten om deze oudere technieken uit te faseren.
 

Wat heeft het uitfaseren van 2G en GPRS te maken met mijn energiemeter?

Een deel van de Joulz energiemeters maakt gebruik van 2G of GPRS om jouw verbruiksgegevens op te halen. Omdat de telecomproviders dit uitfaseren, kunnen we na de uitfasering jouw verbruiksgegevens niet meer ophalen. Het is dus belangrijk dat wij jouw energiemeter tijdig aanpassen. Het is belangrijk dat je meewerkt aan deze wijziging. Indien je dit niet doet kunnen wij jouw verbruiksgegevens niet meer ophalen en kunnen wij onze taak als meetverantwoordelijke niet meer nakomen. 

Wanneer worden de technieken uitgefaseerd?

2G is inmiddels uitgefaseerd en wordt niet meer ondersteund. Voor GRPS heeft Vodafone aangegeven dat eind 2024 de ondersteuning stopt. De meeste datakaarten van Joulz maken gebruik van het netwerk van Vodafone.
Om de werkzaamheden tijdig afgerond te hebben is Joulz nu al gestart met het aanpassen van de meters. Uiteraard zijn wij afhankelijk van de medewerking van onze klanten om dit waar te kunnen maken. Wij stellen het erg op prijs als wij op korte termijn bij jou langs kunnen komen.

Wat doet Joulz om te voorkomen dat mijn meter straks geen meetgegevens meer kan versturen?

1) Indien we verwachten dat de meter nog wel even mee kan, vervangen we alleen de communicatiemodule;
2) Indien de meter verouderd is worden de communicatiemodule én meter vervangen.

Wat moet ik hiervoor doen?

Indien je een energiemeter huurt, wordt er door ons contact met  opgenomen om de meter of de communicatiemodule kosteloos te vervangen. Ben je eigenaar van de energiemeter? Dan nemen we contact met je op over de benodigde aanpassingen. Om de uitlezing van jouw verbruiksgegevens ook in de toekomst te kunnen verzorgen is jouw medewerking van belang.

Welke kosten worden aan mij doorberekend?

Enkel wanneer je eigenaar bent van jouw energiemeter worden kosten in rekening gebracht voor de aanpassingen aan jouw meter (of communicatiemodule). We stemmen dat altijd van tevoren met je af. Mocht je besluiten om jouw contract aan te passen naar een huurcontract, dan worden er geen extra kosten in rekening gebracht voor het aanpassen van jouw energiemeter.

Zijn de aanpassingen verplicht?

Om energie af te kunnen nemen ben je als zakelijke klant verplicht om een contract af te sluiten met een meetverantwoordelijke. In dit geval is Joulz jouw meetverantwoordelijke. Om ervoor te zorgen dat wij jouw energiemeter na de uitfasering nog steeds kunnen uitlezen, zijn aanpassingen noodzakelijk. Je bent niet verplicht om de aanpassingen uit te laten voeren door Joulz. Echter, indien de aanpassingen niet tijdig kunnen worden uitgevoerd, zijn wij genoodzaakt om de overeenkomst op te zeggen omdat wij niet aan onze wettelijke verplichting kunnen voldoen. Je dient dan op zoek te gaan naar een andere meetverantwoordelijke. De mogelijk misgelopen inkomsten voor het vroegtijdig beëindigen van de overeenkomst worden bij jou in rekening gebracht.

Door wie worden de werkzaamheden uitgevoerd en wanneer?

De werkzaamheden aan jouw energiemeter of de communicatiemodule worden door Joulz uitbesteed aan een aantal gecertificeerde aannemers. Omdat het een groot aantal meters en communicatiemodules betreft, is een specifieke datum waarop jouw energiemeter aangepast wordt, nog niet te delen. Uiteraard worden deze werkzaamheden uitgevoerd vóórdat het betreffende netwerk wordt uitgefaseerd. 

Hoe lang duren de werkzaamheden? Kan ik gebruik blijven maken van energie?

Het wisselen van de communicatiemodule neemt ongeveer 30 minuten in beslag. Het wisselen van een elektriciteitsmeter duurt ongeveer 2 uur. Je kunt gewoon gebruik blijven maken van energie op het moment dat de aanpassingen worden uitgevoerd. Echter, als blijkt dat wij jouw gasmeter moeten wisselen, kun je tijdelijk geen gas gebruiken. Als dit het geval is wordt van tevoren een afspraak met je gemaakt om de werkzaamheden in te plannen wanneer het jou het beste uitkomt.

Is de energiemeter of de communicatiemodule die Joulz plaatst geschikt voor 5G?

De apparatuur die wij installeren die noodzakelijk is om uw energiemeter(s) uit te kunnen lezen is gebaseerd op de 4G technologie en maakt geen gebruik van 5G.

Hoe lang kan een meter met een gewisseld communicatiemodule nog mee?

De communicatiemodules die we plaatsen maken gebruik van het 4G netwerk. Dat betekent dat ze, zo lang als het 4G netwerk in de lucht blijft, door Joulz uit te lezen zijn. Er is niet bekend wanneer dit signaal wordt uitgefaseerd. De verwachting is dat dit op zijn vroegst over 10 jaar zal zijn en waarschijnlijk beduidend later.