In een stap naar een duurzame toekomst voor de logistieke sector, kondigt staatssecretaris Vivianne Heijnen de ontwikkeling van een nieuwe subsidieregeling aan voor laadinfrastructuur van elektrische vrachtwagens. Deze maatregel is een direct gevolg van onder andere de toenemende zero-emissiezones. Hierdoor is er een stijgende vraag naar o.a. elektrische vrachtwagens en bijbehorende laadpunten.
Om een breed scala aan laadmogelijkheden te bieden, werkt staatssecretaris Heijnen momenteel aan twee aparte subsidieregelingen: één voor publieke en één voor private laadpunten voor vrachtverkeer. Beide regelingen worden naar verwachting begin 2024 opengesteld, waardoor transportbedrijven en ondernemers de mogelijkheid krijgen om hun laadinfrastructuur te optimaliseren en uit te breiden. Het benodigde budget zal worden verkregen uit het Klimaatfonds, waarvan de exacte omvang nog niet is vastgesteld.
Bij de uitrol van nieuwe laadinfrastructuur voor vrachtvervoer speelt de beschikbaarheid van netcapaciteit een cruciale rol. In veel gebieden is er al een tekort aan transportcapaciteit en zijn er laadpunten met groot laadvermogen en zware netaansluitingen nodig. Staatssecretaris Heijnen benadrukt dat de verwachte elektrificatie van mobiliteit in 2035 zal leiden tot een additionele elektriciteitsvraag van 20 TWh, waarvan 8,6 TWh wordt toegeschreven aan het opladen van elektrische bestel- en vrachtwagens.
Bij beperkte netcapaciteit biedt Joulz de helpende hand bij het aanpakken van de uitdagingen op het gebied van laadinfrastructuur. Als specialist in energie-infrastructuur levert Joulz geïntegreerde oplossingen. Denk aan:
De nieuwe subsidieregeling voor laadpunten voor elektrische vrachtwagens vormt een goede stap in het bevorderen van duurzame logistiek in Nederland. Het stelt transportbedrijven en ondernemers in staat om te investeren in de benodigde laadinfrastructuur en draagt bij aan de versnelling van de energietransitie.